czwartek, 26 lipca 2012

"Ucieczka znad rozlewiska" - Katarzyna Zyskowska-Ignaciak

"Ucieczka znad rozlewiska" Katarzyna Zyskowska-Ignaciak

   Coraz nowsze powieści polskich autorów wywołuje u mnie przekonanie, że to, co swoje, jest najlepsze. Wiele osób pewnie się nie zgodzi ze mną, bowiem nie zbyt często czytuje książki autorstwa polskiego autora (z różnych powodów), jednak zapewniam, że powinniśmy bardziej przypatrywać się twórczości rodzimej. Dlaczego? Jest wiele powieści, które zasługują na uwagę czytelnika, nie tyle pomysłowością autorów, ale równie ich innym spojrzeniem na różne sprawy. „Ucieczka znad rozlewiska” Katarzyny Zyskowskiej-Ignaciak plasuje się w gronie interesujących pozycji polskiego czytelnictwa, i choć należy do lekkich kobiecych czytadeł, można śmiało zaliczyć książkę do wartych uwagi.

   Frania to dorosła kobieta z planami na przyszłość. Jednak nie czuje ona chęci do ich realizacji, bowiem są one zupełnie podporządkowane pod wygodę jej matki. W dniu jakże dla niej ważnym decyduje się na ostateczny krok – ucieczkę z nudnego Kazimierza do Warszawy. Dopiero tam doświadcza pełni życia, w którym jednak czegoś jej brakuje. Miłości? Być może. Ale to tylko do niej zależy, jak pokieruje własnym życiem, które na dobre zaczęło się właśnie po trzydziestce…

   Zanim sięgnęłam po ten tytuł, czułam, że znam skądś podobną historię. Nie wiedzieć czemu, czytając opinie na jej temat oraz sam opis, miałam wrażenie, że kiedyś coś podobnego czytałam. Postanowiłam jednak odrzucić owo wrażenie i zacząć lekturę, która w mig rozwiała podejrzenia. „Ucieczka znad rozlewiska” to bardzo ciekawa opowieść obyczajowa. Jej lekka i nieskomplikowana fabuła wciąga od razu, lekkie i rześkie opisy pochłaniają czytelnika na długie godziny. Chociaż jest niewymagająca i przewidywalna, łatwo w niej odnaleźć wieńczące powieść zakończenie, to trzeba przyznać autorce, że potrafiła skomponować akcję w taki sposób, aby mimo wszystko przytrzymać czytelnika przy książce. To jej ogromna zaleta, plus przemawiający na korzyść całej powieści.

   Dodatkowym atutem jest również wszechobecny humor głównej bohaterki. Jej ciekawe i nie raz śmieszne wypowiedzi wywołują na twarzy niejeden uśmiech. Ale nie tylko ona bawi czytelnika, wiele innych, barwnych postaci często rozśmiesza do łez nawet banalnym słownictwem. Dzięki lekkiemu i przyjemnego stylowi pisania pani Zyskowskiej-Ignaciak, która wykreowała owych bohaterów, książka zyskała na wartości i jeszcze bardziej nabiera się na nią ochoty.  Razem z nimi można przeżywać rozterki oraz chwile szczęścia, łatwo utożsamić się z postaciami. I łatwiej ich wszystkich zrozumieć.

   „Ucieczka znad rozlewiska” stanowi przyjemną i powabną lekturę dla każdego, zwłaszcza dla pań, które lubią zaczytywać się w podobnych historiach. Można z łatwością oddać się lekturze, która pochłania, dopingować bohaterów w ich zmaganiach, ale również spędzić miłe chwile na czytaniu. W zupełności przypadnie do gustu fanom obyczajówek, niewymagających lektur kobiecych oraz miłośnikom zabawnych (i nie tylko) perypetii innych osób. Czyta się ją bardzo szybko, stanowi dobrą rozrywkę szczególnie w pochmurne dni, gdy możemy poddać się lekkim lekturom. Mnie osobiście nie porwała, ale podobała mi się i z czystym sercem mogę ją polecić. I na koniec dodam, że po polskich autorów warto sięgać. Naprawdę.

Za książkę dziękuję serdecznie wydawnictwu Nasza Księgarnia:
Autor: Katarzyna Zyskowska-Ignaciak
Tytuł: Ucieczka znad rozlewiska
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 298

11 komentarzy:

Miłośniczka Książek pisze...

kolejna pozytywna opinia :) będę musiała poważnie rozejrzeć się za tą książką :)

Tirindeth pisze...

Masz rację, że do rodzimej literatury podchodzi się... z umiarem. Ja rzeczywiście staram się omijać polskich pisarzy... przy tej książce jednak podoba mi się okładka. Nawet bardzo mi się podoba *_*

Katarzyna Abramova pisze...

Czytałam niedawno i bardzo przypadła mi do gustu - ot taka lekka, pozytywna lektura na poprawę humoru :)

figlarneczytanie.pl pisze...

Polecam Ci również "Przebudzenie" oraz "Niebieskie migdały".

Sylwia_85 pisze...

To i ja muszę się książką zainteresować :)

Sylwia (nieperfekcyjnie.pl) pisze...

Ja nie jestem uprzedzona do polskiej literatury i chętnie sięgam po nią. Z tego względu z przyjemnością zapoznam się z twórczością Katarzyny Zyskowskiej-Ignaciak.

Upadły czy Anioł pisze...

ja ostatnio także coraz bardziej przekonuje się do polskich pisarzy.ciekawa okładka:)

Dominika S. pisze...

Książka zbiera całkiem pozytywne opinie i mimo że ostatnio trochę nacięłam się na tzw. czytadłach, to "Ucieczce..." mam ochotę dać szansę. Pozdrawiam :)

Taki jest świat pisze...

Książką mam w planach :)

Meg Sheti pisze...

No powiem szczerze, że Twoja recenzja jest zachęcająca :)

Irena Bujak pisze...

Świetna książka. Uśmiałam się w trakcie czytania ;)

Prześlij komentarz

Zanim skomentujesz, przeczytaj, proszę, co chcesz skomentować.
Anonimie - pospisuj się.
Za wszystkie słowa - bardzo dziękuję:)